Blog

Jak się maskować?

Autor: Marek Tokarz

Ludzie przeważnie nie mają tak zwanej podzielności uwagi i nie są w stanie wykonywać dwóch różnych czynności równocześnie. Toteż kiedy tylko zaczynają mówić, przestają myśleć. To nie jest dobra strategia. Te nieliczne osoby, które posiadły umiejętność łączenia myśli ze słowami, osiągają w komunikacji językowej lepsze rezultaty, są bowiem w stanie obserwować na bieżąco reakcje słuchacza, przewidywać je i stosownie do tego planować swoje wypowiedzi.

Czytaj więcej »

Wpływ społeczny

Autor: Marcin Palenik

Wódz Apaczów spytał się swojego plemiennego szamana: „Jaka w tym roku będzie zima: łagodna czy mroźna?”. Ponieważ szaman niezbyt wierzył we własne metody predykcyjne, pojechał do centrum meteorologicznej w mieście. Na pytanie o pogodę w najbliższą zimę usłyszał, że będzie raczej zimno. Gdy szaman powrócił do swojego plemienia Indianie zaczęli przygotowania do zimy: całą jesień zbierali drewno i robili zapasy żywności. Okazało się jednak, że zima była wyjątkowo ciepła. Oczywiście szaman został złajany.

Czytaj więcej »

Jak się obrażać?

Autor: Marek Tokarz

Pewna moja znajoma otrzymała niegdyś kartkę z życzeniami imieninowymi. Nadawca bardzo serdecznie życzył jej tego, owego i jeszcze czegoś, a cały tekst zakończył kunsztowną frazą: „… oraz wyprostowania wszystkich ścieżek”. Za te właśnie metaforyczne słowa moja znajoma śmiertelnie się na ich autora obraziła. Ponieważ zupełnie nie mogłem pojąć, o co jej chodzi, wyjaśniła mi, że ten, kto te słowa napisał, bez wątpienia sądził, iż nie wszystkie dotychczasowe jej ścieżki są wystarczająco proste.

Czytaj więcej »

Narodziny

Autor: Marek Tokarz

Za towary sprowadzane z zagranicy płaci się cło. Jakiś czas temu Ministerstwo Kultury wpadło na pomysł, aby oclić również… importowane wyrazy. Miały nam otóż grozić mandaty za używanie obcych słów, takich jak grill-bar, sex-shop, fitness-club. Ten obłędny pomysł został na szczęście zapomniany. Wprawdzie „Gazeta Wyborcza” ogłosiła konkurs na polskie odpowiedniki tych (i innych) angielskich terminów, lecz kto dziś pamięta choćby jedną z setek nazw będących plonem tego konkursu?

Czytaj więcej »

Złudzenie myślenia wstecznego

Autor: Jan Ros

Schwytali Saddama Husseina? Wiedziałem, że tak się stanie. Cokolwiek niespodziewanego i mało prawdopodobnego zdarzy się w życiu publicznym, zazwyczaj opatrywane jest przez komentatorów stwierdzeniem: „w zasadzie było to do przewidzenia”.

Czytaj więcej »

Co robi reklama?

Autor: Krzysztof Przybyszewski

W popularnych publikacjach o reklamie zazwyczaj znajdziemy cały zestaw twierdzeń, opisujących tajemnicze oddziaływania w reklamie rzekomo ukryte. Są to opowieści zawierające dość kuszące interpretacje subtelnych aluzji, tropów kulturowych i symboliki, składających się na magiczną siłę skłaniającą do nierozsądnych zachowań pustoszących nasze portfele. Weźmy za przykład takie Dębowe Mocne. Hmm…

Czytaj więcej »

W obliczu niepewności

Autor: Jan Ros

Ludzie w swych potocznych sądach często mylą prawdopodobieństwo z wartością oczekiwaną. Pomyłka ta jednak może w istotny sposób szkodzić podejmowanym decyzjom.

Czytaj więcej »

Przewidzieć hossę

Autor: Jan Ros

Od dawien dawna ludzie próbują przewidywać przyszłość. Także w gospodarce. Szczególnie intensywnie na rynkach finansowych. W swych próbach predykcji napotykają jednak przeróżne problemy.

Czytaj więcej »

Umiejętności czy przypadek?

Autor: Jan Ros

Na każdym kroku spotykamy się z trudnościami w odróżnieniu umiejętności od przypadku. Cały niemal postęp wiedzy naukowej oparty jest na poszukiwaniu, a następnie opisywaniu zależności przyczynowo-skutkowych.

Czytaj więcej »