Efekt myślenia wstecznego
Autor: Piotr Zielonka
Ludzie nie myślą tak sprawnie, jak im się wydaje. Wpadają w liczne pułapki psychologiczne. Od dziesięcioleci naukowcy odkrywają coraz to nowsze. Na początku przyjrzyjmy się dwóm przykładom.
Autor: Piotr Zielonka
Ludzie nie myślą tak sprawnie, jak im się wydaje. Wpadają w liczne pułapki psychologiczne. Od dziesięcioleci naukowcy odkrywają coraz to nowsze. Na początku przyjrzyjmy się dwóm przykładom.
Autor: Piotr Zielonka
Ogromna część współczesnych badań na pograniczu psychologii i ekonomii ma swoje źródło w odkryciach dwóch badaczy: Daniela Kahnemana i Amosa Tversky’ego. Największym chyba dokonaniem Kahnemana i Tversky’ego jest opracowana przez nich teoria perspektywy. Teoria perspektywy składa się z dwóch głównych części: pierwsza dotyczy użyteczności, druga natomiast prawdopodobieństw.
Autor: Tadeusz Tyszka, Piotr Zielonka
1. Wprowadzenie
Można wskazać wiele sytuacji, gdy nabywca towaru lub usługi działa w skrajnej niewiedzy. Chodzi o nieznajomość samych alternatyw wyboru i ważnych cech tych alternatyw. Kilka lat temu wyborem tego rodzaju dla wielu Polaków był wybór funduszu emerytalnego. Dokonywał się on w warunkach braku wiedzy o istotnych cechach funduszy, które dopiero wchodziły na rynek.
Autor: Tadeusz Tyszka, Piotr Zielonka
1. Nie upieraj się przy jednej perspektywie.
Kiedy myślimy o tak nieprzyjemnej sytuacji jak kryzys gospodarczy, to większość naszych myśli koncentruje się na perspektywie unikania strat. Rzadko przychodzą nam do głowy inne opcje, a w szczególności możliwość osiągania zysku.
Autor: Krzysztof Przybyszewski
Gorąco się zrobiło i letnio, więc będzie o piwie. Niedawno oglądałem w TV jakieś filmidło i podczas przerwy na reklamę, jak zapewne wielu spośród telewidzów, wyłączyłem fonię i tępo patrzyłem w ekran. Jedna z reklam była o piwie i przedstawiała górali tańczących zbójnickiego. Jak już wspomniałem tępo patrzyłem w ekran, a moje myśli zabłądziły do pewnego słowa, a mianowicie do słowa HARNAŚ.
Autor: Piotr Zielonka
Wszyscy chcemy poznawać prawidłowości otaczającego nas świata, ale w procesie tym czyha na nas wiele pułapek. Odnajdowanie fikcyjnych korelacji jest jedną z nich.
Autor: Tadeusz Tyszka
Co jest celem negocjacji?
Nieporozumieniem, na które zwraca się uwagę w poważniejszych podręcznikach jest błędne określenie celu negocjacji. Wbrew potocznym mniemaniom celem negocjacji nie jest osiągnięcie porozumienia.
Autor: Bartłomiej Dzik
Niedawno kilkakrotnie mogliśmy usłyszeć w mediach o imponującej wygranej, jaka czeka we włoskim lotto na szczęśliwca, który trafnie wytypuje 6 liczb. Główna wygrana ponad 60 milionów EURO z pewnością przemawia do wyobraźni. Ponieważ równocześnie wspomniano, że od ponad 40 tygodni nikt nie trafił 6-tki, ktoś mógłby pomyśleć, że Włosi to naród wyjątkowych pechowców…
Autor: Marcin Palenik
Przechodząc głównymi ulicami dużych miast można czasem napotkać młodych sprzedawców pasty do zębów. Nie wystawiają oni jednak swojego towaru na stolikach. Stosują rodzaj sprzedaży bezpośredniej, która jest dużo bardziej aktywną formą handlu. Gdy wypatrzą potencjalnego klienta, prezentują mu swoje produkty w sposób, powiedziałbym, artystyczny. Dopóki tych sprzedawców nie zobaczy się w akcji, trudno ich odróżnić od zwykłych przechodniów.
Autor: Hubert Łącki
Powszechnie uważa się, że koszt utrzymania istniejącego klienta jest wielokrotnie niższy od kosztu pozyskania nowego. Panuje też przekonanie, że lojalni klienci są mniej wrażliwi na ceny, wydają więcej pieniędzy na produkty, którym są wierni i promują ulubionego producenta bądź usługodawcę wśród swoich znajomych.
Autor: Marek Tokarz
Nie myślimy tak sprawnie, jak byśmy chcieli. Nie myślimy nawet tak sprawnie, jak się nam wydaje. Przy wyciąganiu wniosków z rozgrywających się wokół nas zdarzeń popełniamy masę błędów, tworząc sobie fałszywy obraz świata.
Autor: Tadeusz Tyszka
Ludzie od zawsze stawali przed wyborami zawierającymi ryzyko i zastanawiali się, co będzie lepsze: zmierzyć się z losem i zaryzykować, czy nie kusić losu i nie podejmować ryzyka. Jednak późno bo dopiero w drugiej połowie siedemnastego wieku Pascal i Fermat dokonali przełomowego odkrycia w analizie ryzyka – rachunku prawdopodobieństwa. Od nich zaczęto liczyć szanse uzyskania różnych wyników – najpierw tylko dla wyników w grach hazardowych,ale wkrótce także dla innych zdarzeń – na przykład długości życia (po to, by ustalić koszty ubezpieczeń) itd.
PSYCHOLOGIA BIZNESU DLA MENADŻERÓW
to miejsce spotkań pasjonatów psychologii, poszukujących nowoczesnej wiedzy oraz inspiracji.