Blog

Psychologia biznesu w czasach psychobiznesu

Autor: Paweł Fortuna

W listopadzie 2012 roku firma Sedlak & Sedlak podała zestawienie usług oferowanych na rynku przez wróżbitów. Oprócz typowych dla nich rytuałów, takich jak wybór szczęśliwego imienia dla dziecka, pomoc w wyborze partnera życiowego czy oczyszczanie aury znalazły się tam usługi, które powinny budzić zaniepokojenie specjalistów zajmujących się udzielaniem profesjonalnego wsparcia w sferze biznesu i rozwoju osobistego.

Czytaj więcej »

Efekt halo

Autor: Piotr Zielonka

Piszę ten tekst w pociągu z Warszawy do Sopotu. Obok mnie siedzi pewien dżentelmen i rozwiązuje krzyżówki…

Czytaj więcej »

Dlaczego twój mózg potrzebuje wakacji?

Autor: Maciej Błaszak

Powiedzielibyśmy, że mózg podczas wakacji wypoczywa, podobnie jak jego właściciel. Nic jednak bardziej błędnego – wyłączenie pracy zadaniowej oznacza dla mózgu poświęcenie się tematom, które dla człowieka mają kluczowe znaczenie, zarówno w wymiarze ewolucyjnym jak i osobniczym…..

Czytaj więcej »

Pułapka gracza u Fiodora Dostojewskiego

Autor: Tadeusz Tyszka, Tomasz Zaleśkiewicz

Znany jest tzw. negatywny efekt świeżości, zwany również złudzeniem gracza, który polega na przekonaniu, że w losowej serii po ciągu zdarzeń jednego rodzaju (np. po pięciu ORŁACH) zwiększa się prawdopodobieństwo wystąpienia zdarzenia przeciwnego – RESZKI). Tekst znakomitego pisarza jest przejawem tego właśnie złudzenia.

Czytaj więcej »

Najnowsze odkrycie neurofizjologii kontra homo economicus

Autor: Riccardo Campa, Piotr Zielonka

Dla większości osób ważniejszy wydawał się inny czynnik niż maksymalizacja użyteczności. Okazało się, że jakiś inny czynnik interferuje (a często nawet przeważa) z maksymalizacją użyteczności wyrażonej w dolarach. Tym czynnikiem jest etyka, czy precyzyjniej: poczucie sprawiedliwości.

Czytaj więcej »

Emocje w inwestowaniu

Autor: Piotr Zielonka

Zmiany cen akcji na giełdzie z dobrym przybliżeniem mogą być opisane jako proces losowy, czyli podobne są do kroków stawianych przez kompletnie pijanego marynarza. W tej sytuacji stawianie poprawnych prognoz graniczy z cudem. Niemniej, inwestorzy nie dokonują transakcji na chybił-trafił. Starają się analizować sytuację makroekonomiczną oraz kondycję wybranych przez siebie spółek.

Czytaj więcej »

Efekt myślenia wstecznego

Autor: Piotr Zielonka

Ludzie nie myślą tak sprawnie, jak im się wydaje. Wpadają w liczne pułapki psychologiczne. Od dziesięcioleci naukowcy odkrywają coraz to nowsze. Na początku przyjrzyjmy się dwóm przykładom.

Czytaj więcej »

Teoria perspektywy

Autor: Piotr Zielonka

Ogromna część współczesnych badań na pograniczu psychologii i ekonomii ma swoje źródło w odkryciach dwóch badaczy: Daniela Kahnemana i Amosa Tversky’ego. Największym chyba dokonaniem Kahnemana i Tversky’ego jest opracowana przez nich teoria perspektywy. Teoria perspektywy składa się z dwóch głównych części: pierwsza dotyczy użyteczności, druga natomiast prawdopodobieństw.

Czytaj więcej »

Zachowania nabywców w sytuacji skrajnej niewiedzy

Autor: Tadeusz Tyszka, Piotr Zielonka

1. Wprowadzenie
Można wskazać wiele sytuacji, gdy nabywca towaru lub usługi działa w skrajnej niewiedzy. Chodzi o nieznajomość samych alternatyw wyboru i ważnych cech tych alternatyw. Kilka lat temu wyborem tego rodzaju dla wielu Polaków był wybór funduszu emerytalnego. Dokonywał się on w warunkach braku wiedzy o istotnych cechach funduszy, które dopiero wchodziły na rynek.

Czytaj więcej »

Psychologiczne rady na czas kryzysu finansowego

Autor: Tadeusz Tyszka, Piotr Zielonka

1. Nie upieraj się przy jednej perspektywie.
Kiedy myślimy o tak nieprzyjemnej sytuacji jak kryzys gospodarczy, to większość naszych myśli koncentruje się na perspektywie unikania strat. Rzadko przychodzą nam do głowy inne opcje, a w szczególności możliwość osiągania zysku.

Czytaj więcej »

Interferencja retroaktywna

Autor: Krzysztof Przybyszewski

Gorąco się zrobiło i letnio, więc będzie o piwie. Niedawno oglądałem w TV jakieś filmidło i podczas przerwy na reklamę, jak zapewne wielu spośród telewidzów, wyłączyłem fonię i tępo patrzyłem w ekran. Jedna z reklam była o piwie i przedstawiała górali tańczących zbójnickiego. Jak już wspomniałem tępo patrzyłem w ekran, a moje myśli zabłądziły do pewnego słowa, a mianowicie do słowa HARNAŚ.

Czytaj więcej »